32 verzus 36 špíc

Úvod O kolesách32 verzus 36 špíc

32 verzus 36 spíc


Na začiatku 80tych rokov mali prakticky všetky dospelácke bicykle 72 spíc – 32 vpredu a 40 na zadnom kolese, alebo 36 na prednom i zadnom kolese. Potom nejakému šikovnému marketérovi skrsla v hlave myšlienka použiť iba 32 spíc. 32 špicový výplet vyvolával asociáciu exotického a výkonného bicykla, pritom producenti mohli týmto spôsobom ušetriť peniaze a stále to prezentovať ako vylepšenie. Výsledné kolesá však boli slabšie, no zároveň fungovali výborne pre väčšinu zákazníkov. Od vtedy sa tento trend prejavil aj vo výrobe kolies s 28, 24 dokonca i so 16timi špicmi.

 

V skutočnosti takéto výplety nie sú veľkým vylepšením. Čím sú špice ďalej od seba, tým je potrebné používať ťažšie ráfiky, aby sa táto vzdialenosť vykompenzovala. V skutočnosti sa týmto spôsobom nedosiahne ani výrazná úspora na hmotnosti. Výplety s menším počtom špíc tiež vyžadujú, aby boli špice natiahnuté na väčšie napätie (tenziu), keďže ich je menej potrebujú, aby vydržali vyššiu záťaž. Ak sa potom takáto špica prelomí, koleso sa stane prakticky hneď nepoužiteľné a nedá sa na ňom jazdiť. S kolesom, ktoré ma 36 špíc môžete jazdiť bez väčších problémom i keď sa špica zlomí. Pri 32 špicovom výplete bude pravdepodobne potrebné trochu nastaviť ostatné špice, aby sa deformácia odstránila.

 

Ak hľadáte najlepší výkon, tak potom vo všeobecnosti platí, že je lepšie mat viac špíc na zadnom kolese ako na prednom. Napríklad 28/36 je lepšie ako 32/32. Veľmi zriedka sa stáva, že majú bikeri problémy s predným kolesom. Ak máte rovnaký počet špíc vpredu i vzadu, máte buď predné koleso ťažšie ako by mohlo byť, alebo zadné slabšie ako by malo byť. Pre väčšinu jazdcov platí, že ak nie ste extra ťažká váha, alebo neplánujete používať bike na dlhé tour-výlety s plne naloženými nosičmi, tak 32 špicové kolesá urobia svoju prácu dostatočne dobre. Pri voľbe počtu špicov je veľmi dôležité zamyslieť sa nad skutočným využívaním kolies. Čím agresívnejšie a náročnejšie jazdenie, tým viac by mali byť kolesá zamerané na výdrž a pevnosť.

 

Existuje aj vzťah medzi počtom špíc a aerodynamikou. Vyšší počet špíc zvyšuje výdrž kolesa a takisto je jednoduchšie ho vycentrovať v prípade prasknutia špice. Nižší počet špíc znižuje váhu kolesa a poskytuje nižší aerodynamický odpor tým, že znižuje množstvo turbulencií vznikajúcich pri otáčajúcom sa kolese. Otáčajúce sa koleso, neustále pretína vzduch svojimi špicami, čo spôsobuje veľa turbulencií. A turbulencia znamená stratu energie a zvyšovanie aerodynamického odporu.

 

Ak by mali byť kolesá aj aerodynamicky účinné správnou voľbou by boli rafiky s vyšším profilom. Diskové koleso na cestných bicykloch spôsobuje oveľa menej turbulencii, tým pádom je oveľa rýchlejšie než akékoľvek iné koleso (teda pokiaľ nefúka bočný vietor). Vysoko profilové kolesá sú niečo medzi normálnym kolesom a diskovým kolesom. Majú menší aerodynamicky odpor avšak nie optimálny.

 

Nízko profilové kolesá sa viac používajú najmä na jazdu do kopca respektíve pri silnom vetre

Vysoko profilové kolesá sú naopak vhodnejšie na rovinatejšie úseky pri slabom vetre, kedy je aerodynamika oveľa potrebnejšia.

Copyright 2016 - 2024 © Vypletanie kolies na bicykel - Vypletane kolesa - KostraWheels Maxxis